Friday, December 18, 2009

stomacho et sterno


Jag är alltså i Rom igen, och det är bra ödsligt på institutet, men julpyntat! Ovan synes fönstret i Forestrians (som jag nu huserat ensam i, en speciell upplevelse) kök, och om ni kisar ser ni apelsinerna som mognar på trädet utanför. Solen skiner, samtliga italienska hushåll verkar dekorera fasaden med "tomte som försöker klättra in" och jag har för första gången, sedan förra vistelsen här, tid att jobba med avhandlingen. Vi gör det hela i punktform som alltid:

- Ryktet om Catullus har tydligen nått the denizens på detta illustra institut. Visserligen avnjutes han på svenska, men det är något ruskigt rart med att sitta i ett nedsläckt parlatorium och avnjuta unga mäns fnittriga högläsning. Dikt 59, säger de till varandra och nickar.

- En notis i SvD som jag länge har haft bokmärkt och inte kunnat sluta irritera mig på, och då förstör er dag med också. Gud, så käckt:

"Diskussionen om att börja med främmande språk redan i första klass pågår också i Storbritannien. Fast tvärtom. I ett projekt med över 60 skolor får nu sjuåringar möta flera nya språk, varav ett är latin. Cambridgeprofessorn Mary Beard, som bloggar om antik och nutid i The Times, menar att latin är ett bra redskap för språkinlärning. Och även den som inte klarar Catullus på originalspråk kan i alla fall ha glädje av att kunna säga Haud mea culpa, domina (Det var inte jag, fröken) och Canis studia domestici devoravit (Hunden åt upp mina läxor). "

Hahaha! Så charmigt kul!

- Igår afton hade jag den trevliga upplevelsen att se en av de mer obskyra medverkande i la Dolce Vita uppträda, precis som då såsom transvestit, men nu tolkandes Piaf med stor innerlighet och värdighet, samt skräckinjagande dans på bardisken, då denne Domino (tack till J för länk) nu måtte vara närmare 70 än inte. Det närmaste jag kommit julstämning i år.

- Seger är förresten nådd i adlibris-frågan, de har insett att jag har rätt (ut semper) och ändrat tillbaka ens önskade böcker i vedertagen biblioteksordning, dvs enligt författarnamnet.

- Slutligen, sista-minuten julklappstips hittar ni här, jag är själv lite inne på "The Bible Cure for Irritable Bowel Syndrome".

No comments: