Wednesday, August 05, 2009

Congressus Upsaliensis

Den Stora Neo-Latin konferensen har halvlek, några busslaster av latinare and their ilk har skickats till Drottningholm, och jag har sålunda tid att uppdatera. Jag hade nämligen den något naiva idén att jag skulle kunna hinna göra det under konferensdagarna, mn det visade sig att jag antingen var vansinnigt upptagen med sysslor av slaget kopierande och vattenhämtande eller varit så fascinerad av det pågående papret att jag inte kunnat slita mig (allvarigt talat, skulle du kunna sluta lyssna på en utläggning om en 1600-tals dissertation rörande skämtan i juridiken, eller då specifikt att så länge man är ironisk kan man slippa undan et mesta: atque ita qui interroganti foeminae & dicenti: sis maritus meus, responderat: Ja/ cum ex reliquo contextu apparuit, ipsum ironice hoc verbum protulisse, non praesumitur consensisse ac per consequens non obligatur.)

Hursomhaver, än så länge, och förhoppningsvis framöver är det enormt trevligt och flyter på bra, trots mindre strul med schemat (har i det rum som jag varit ansvarig för haft två försvunna föreläsare, dvs folk som avanmält sig men ändå kvarstått), ett återbud pga svininfluensan, en plenary speaker (alltså någon som får en timme till sitt förfogande, samt är utan parellellsessioner) som bröt båda armarna innan avresa, en efterfågan av barnläkare för sjuk medföljande unge, ett otal språkförbistringar (löses med latin) och ett väder som lockar deltagarna att skolka. Solskenet har dock även arit gangeligt, då staden visat upp sin bästa sida, t.ex vid den välkomstottagning som var i söndags i Orangeriet i Botan var det närapå för vackert, resten av veckan kanke inte skulle kunna leva upp till samma standard, men än så länge är nog ingen besviken.

Jag hoppas ni alla förresten sett den helsidesartikel som lokaltidningen gjorde om "världskongressen", som jag tycker på ett bra vis förklarar nyttan och nöjet för de oinitierade:

"Hans Helander, professor emeritus i latin vid Uppsala universitet och ordförande för kommittén som arrangerar den 14:e internationella kongressen i nylatinska studier, är van vid frågan om det rör sig om ett synnerligen exklusivt och smalt forskningsfält.- Tvärtom, i själva verket är nylatinska studier något av hjärtat av de humanistiska vetenskaperna. Från medeltidens slut till början av 1800-talet dominerade latinet inom vetenskap, litteratur och politisk debatt. Utan kunskap om de skriftliga latinska källorna kan man inte bedriva vettig historisk forskning om den perioden, säger han.Kopernikus, Newton, Linné - alla presenterade de sina banbrytande idéer i skrifter på latin."

No comments: