Sunday, June 28, 2009

Kloaker, avlopp och avfall

Vi når nu slutet på vattnets väg genom det antika samhället och jag hoppas att ni har uppskattat mitt gästbloggande den senaste veckan. Om ni är intresserade så fortsätter jag som vanligt på min egen blogg - AncientAndOld.blogspot.com.

Därmed tackar jag för mig.

Mvh. Patrik Klingborg

-----------


Det går inte att ha rinnande vatten i en stad utan ett avloppssystem. I dagens samhälle underskattar vi ofta avloppens betydelse, de syns sällan och vattenlås förhindrar att lukten sprider sig. Samtidigt kan det vara intressant att veta att man ofta under antiken prioriterade kloaker framför akvedukter – och när båda byggdes var det inte sällan man valde att konstruera kloaksystemen först.

Som ni säkert anar fanns det inte någon generell metod för hur man konstruerade sina avlopps och kloaksystem, dagens bilder blir därför precis som igår ett litet smakprov på vad man kan hitta och hur man känner identifierar det. Ni finner dagens schematiska skiss här.


Först ut får Cloaca Maxima vara. Det berättas av Dionysius Halicarnassensis att kloaken först konstruerades som ett dräneringsdike av Roms femte kung, Tarquinius Priscus (Dion. Hal., Ant. Rom. III, 67 5). Den blev långt mycket senare överbyggd och fick då den form som den än idag behåller. Om man är nyfiken så kan man fortfarande se kloaken på flera ställen (Såsom här vid Nervas forum. Andra ställen är vid Ponte Rotto och mellan Basilica Julia och Castor & Pollux templet på forum). recension

Det är fascinerande att notera både hur stolta romarna själva var över kloaken och hur imponerade andra folk blev.

”...the sewers, through which all the water that collects from the streets is conveyed into the Tiber — a wonderful work exceeding all description.”

- Dion. Hal., Ant. Rom. III, 67 5.
Övers. E. Cary.



Kloaker är dock oftast betydligt mer diskreta. Här är ett av de små hålen som leder bort vatten från Pompeiis forum. Vart vattnet sedan leds är en obesvarad fråga - det råder stor förvirring i de akademiska kretsarna kring Pompeiis kloaker.


De flesta sällar sig till ståndpunkten att gatorna utgjorde det primära kloaksystemet. Jag måste själv hålla med, men tror att det finns mycket intressanta att finna om man undersökte det hela mer i detalj. Bilden är tagen i april då jag var i Pompeii under några dagar varav en i störtregn – alla turisterna flydde fältet men jag stormtrivdes!


Det här är ett terrakottarör insprängt i en vägg. Det var ett vanligt sätt att transportera ned både avfall och regnvatten från de övre våningarna i ett hus - att finna sådana rör är därför ett bra sätt att ta reda på om ett hs hade flera våningar eller ej.


Slutligen så är här en sorts avlopp som inte är speciellt välkänt alls - likväl ser man ofta dem och de är lätta att känna igen. Det är helt enkelt en ränna med ett "tak" av terrakotta.

4 comments:

Björn Nilsson said...

Tack, det var en intressant serie. Jag läste en kurs om antiken och drog som muntlig uppgift just hur vattenförsörjningen i Pompeii fungerade, så jag tyckte den här genomgången var extra kul!

Patrik Klingborg said...

Roligt att du uppskattat det!

Historien-1 said...

Jag har ännu inte läst allt men bilderna är fantastiska och talar för sig själva. 1999 var vi och besökte Pompeii, dock tog jag ej så många bilder då enär det digitala inte var så utvecklat. Vi besökte ercolanium nu i år 2012 och jag tror jag tog över 400 bilder kanske mer. Oj vad intressant. Jag sökte just om vattenledningsrör i Pompeii på nätet Nej jag hittade inget. Men här fanns de, jag minns att jag hade tagit på vattenledningsrör i Pompeii 1999, men eftersom jag inte kunde hitta bilder nu på nätet började jag att tvivla. Vi reser nog ner igen nästa år. Alla bilder, alla andra saker som vi i år besökte var helt otroligt. Minturno med den fina Bron, Museumet i Napoli där jag tog hundratals bilder, men även Palatset i Caserta, och vi gick också upp till toppen av Vesuvius. Jag uppskattar verkligen Dig som har några ytterst intressanta bilder. Mausoleumet i Gaeta gick vi upp till också, Plancs. Jag har bilder i blogger http://tochg-italien.blogspot.se/
Tack för denna sajt jag skall läsa vidare och förkovra min kunskap. Kunskap är så viktigt här i livet.
Thore

Thore Hult said...

Mycket intressant Tack