Tuesday, November 04, 2008

libri

En latinstudents dag är ofta lång, men även den har ett slut och det är i den fasen min dag nu befinner sig. Innan jag med de återstående krafter som står till buds frossar i analyser om vem som kan bli näste president tänkte jag dela med mig av några boktips och händelser värda att ta en närmare titt på:

1. Klassiska föreningen i Stockholm har bjudit in professor Sten Hidal från Lunds Universitet för att hålla ett föredrag med titeln "Linguam Latinam Bene Calleant - Latinet i Katolska Kyrkan, historiskt och aktuellt". Spektaklet går av stapeln den 13:e november kl 18:30 i Gula Villan. Den som så önskar kan delta i mat- och dryckesaktivitet efteråt vilket man får anmäla sig till. För mer information se www.klassiskaforeningen.se
Alla i Stockholmstrakten med intresse för latinet bör alltså bege sig mot Gula Villan!

2.
Eftersom min släkt på fädernet har varit bokhandlare sedan 30-talet och jag har en tendens att pracka på alla jag möter en bok som jag tycker de borde läsa vare sig de vill eller ej kan jag inte låta bli att utnyttja denna plattform som SDIL har försett mig med. Här kommer några böcker jag funnit rörande det klassiska som jag tror kan vara till glädje.

Tore Jansson "Latin - Kulturen, historien språket". En bok som ger en överblick över latinets historia som kulturspråk från det tidigaste Rom till moderna tider. Jansson var professor i latin och sedan även i afrikanska språk, boken är lättskriven och tillgänglig för alla. Den som är intresserad av formlära får sitt lystmäte i den kortfattade grammatiska översikten i bokens sista kapitel. Den inbundna utgåvan finns troligen inte längre i handeln (det skulle i sådana fall vara till bokrean) däremot kan man ofta i butikerna finna pocketutgåvan om man är beredd att stå ut med något mindre text. Prisklass 50-60 kr, väl värt!

Eva-Carin Gerö gav i våras/somras ut boken Grekiska - Språket Kulturen Myterna" en bok i samma anda som Janssons bok. Boken är även den enkelt skriven och riktar sig till en bredare publik som har intresse för grekisk kultur sedd genom det grekiska språket med dess begreppsflora. Gerö ger en tematisk exposé över den grekiska kulturen, mytologin och filosofin för att ta upp några aspekter. Även här ges en översikt över formläran, uttal etc. Man behöver inte frukta för uttalssvårigheterna vad gäller grekiskan (många ord är annars riktiga tungvrickare, smaka exempelvis på "exelängchthäsomai") Gerö transkriberar alla ord och förklarar allt för den som stiftar sin första bekantskap med grekiskan. Boken ger också i slutkapitlet några läsövningar på grekiska med en tillhörande ordlista. Texterna är tagna från kända grekiska författare och lämpar sig för såväl den som bara vill ha lite roligt till den som vill försöka piffa upp kunskaperna som grekiskamagistern försökte bulta i en under gymnasiet.
Författaren är professor i grekiska vid Stockholms Universitet och skriver på bokens omslag:

"En av mina poänger i den här boken är den att grekerna inte var övermänskliga, överraskande annorlunda exoter, utan bara särskilt mänskliga och tidigt ute med att formulera och problematisera människans villkor på ett tidlöst sätt"

Det låter väl som något? Ett mycket viktigt arbete kort och gott som sträcker sig ut till en intresserad allmänhet. Gerö gör en stor insats genom att visa att grekiska är inte omöjligt och genom att belysa den grekiska kulturen som sträcker sig bortom begreppet "redan de gamla grekerna..."
Mer om denna bok går att läsa hos latinbloggens grekiska motsvarighet i blouge-världen: Venanzio (se länk till vänster, jag har inte lyckats bemästra länkandets konst ännu).


För att nu vandra från facklitteraturen in i det skönlitterära kan jag tipsa er kära läsare om en deckarserie med stor potential: Den är skriven av Steven Saylor och utspelar sig i antikens Rom. Huvudperson i serien är privatdetektiven Gordianus Hittaren som verkar i Rom under det första århundradet före Kristus. I den första romanen "Romarblod" blir han anlitad av den unge lovande advokaten Marcus Tullius Cicero (vivat!) för att hjälpa honom finna fakta inför ett försvarstal (Pro Roscio) gällande ett fadersmord. Det blir en lång färd genom Roms gator och bakgator och ständigt i bakgrunden verkar skräcken för diktatorn Sulla... Detta är endast den första boken i en serie på nio böcker, såvitt jag förstått grundade i Ciceros rättsfall. Än så länge finns "Romarblod", "I Hades käftar" och "Catilinas gåta" tillgängliga på svenska. I dagarna kommer även "Venuskastet" ut i pocket . Ett intressant grepp som gör deckargenren en tjänst med att erbjuda någonting annat än tråkiga polishistorier.
Samme författare har nu även kommit ut med ytterligare en bok, en roman med det kanske inte så originella namnet "Roma". Den tar sin början runt år 1000 f.Kr. jag ger er här sammanfattningen hämtad från bokus.com:

"Från vadställe till världens centrum -- Roms dramatiska historia under tusen år.
Roma är den fascinerande historien om staden Rom, från den tid då den bara var en ö nära ett vadställe över Tibern. Vi får lära känna slavar och patricier, matronor och vestaler, generaler och byggmästare -- en del av personerna är historiska, andra rent fiktiva Vi får se legender födas och historiska milstolpar passeras: Romulus och Remus, sabinskornas bortrövande, de puniska krigen, mordet på Caesar. De som bevittnar dessa händelser och spelar nyckelrollerna är ättlingar till två av Roms första familjer, klanerna Poitius och Pinarius.En av dem blirRomulus förtrogne,en annan bliren slav som lyckas locka en vestalisk jungfru att bryta sina löften. En blir massmördare, en annan Julius Caesars arvinge. En mystisk talisman, äldre än staden själv, binder generationerna samman under de 1000 år berättelsen omfattar.Steven Saylors mustiga berättarmaner och historiska detaljkunskaper är välkända för svenska läsare efter bokserien om Gordianus Hittaren, privatdetektiven från antikens Rom. "

Ett mastodontarbete således (635 sidor!) Det utkom på svenska 2008 så den poketfrälste får ge sig till tåls sannolikt till sommaren 2009.
För att göra en liten utsvävning utanför det antika kan jag även tipsa om Ken Follets "A world without end" som kommit på engelsk pocket och nu även i svensk översättning (inbunden), det är den fristående uppföljaren till hans succéroman "Pillars of the Earth" som kom för 18 år sedan. Trycket har varit enormt på författaren att producera någonting liknande. Själv läste jag Pillars of the Earth ("Svärdet och Spiran -Stormarnas tid och Maktens skördar" på svenska) som 15 åring och föll ögonblickligen. Boken utspelar sig under 1350-talet, alltså 200 år efter föregångaren och huvudpersonerna är ättlingar till föregångarens dito, en smula sentimentalt kanske men det förtjänar en chans. Återigen är det den fiktiva staden Kingsbridge som står i centrum med diverse maktspel, kärlekshistorier, äventyr etc. Någonting att krypa ihop med under mörka novemberkvällar!
Där ser man! Ett långt inlägg blev det och den långa dagen är närmare sitt slut, nu skall jag ögna lite i Ephemeris artiklar om Baracus Obama och Johannes McCain och se om dramatiken blir bättre om man klär det i latinsk språkdräkt. Jag hoppas att boktipsen kommer till pass, använd er gärna av dem i en "riktig" bokhandel, internet i all ära men bokhandeln som en kulturinstitution (d.v.s. butiker med en kunnig personal) står på sina knän och väntar på dekapitering. Hoppsan, där kom den lille agitatorn fram!
Vale!

2 comments:

Anonymous said...

Jag håller helt med om att Steven Saylors Gordianus-serie är väl värd att inmundiga (efter att ha fått de första två böckerna i avresepresent av självaste Z, har jag nu satt i mig ett par till). De har hög klass, är välgenomtänkta och välskrivna. Men när det gäller ROMA körde den gode Saylor tyvärr huvudet i väggen.

Boken börjar bra, i ett förmytiskt förflutet, men ju närmare han kommer in i historisk tid desto svagare blir berättandet. Saylor får kämpa för att knyta ihop trådändar, den historiska realiteten blir allt mer fadd, personteckningarna allt mer schablonartade. Jag hade mot slutet svårt att se att det var samma författare, kunde inte förmå mig att ens läsa ut boken, och lämnade i protest kvar den (i smyg) i en bokhylla i ett gästrum i York.

Alltså Z: stort tack för att du introducerade mig för Saylor, och jag kan återgälda dig genom att säga, "bry dig inte om att lägga ut pengar på Roma, du blir bara besviken".

Anonymous said...

K, tackar för denna redogörelse av Roma som var långt mer initierat än jag har kunnat prestera. Tråkigt att Saylor gör bort sig så, men å andra sidan, ska man återberätta ca 1000 år i romanform kan det nog tendera att bli en smula rörigt. :) Jag hoppas att Venuskastet som kommer ut i dagarna slika bra som de tidigare böckerna i serien. Eftersom vi nyligen läste ett av talen mot Catilina av Cicero (vivat!) så ska jag nog lägga vantarna på "Catilinas gåta" härnäst.