Saturday, November 01, 2008

haec sunt menstrua, illae sunt aeternae

Det är ju nu november (en månad som jag ivrigt försöker lansera som det nya oktober), förvånande och skrämmande nog, och denna fordom nionde månad är grå, kall och flaggar samtidigt för slutet på terminen, och man har inte fått nog gjort på långa vägar, you know the feeling.

November är även känd som en månad där det inte händer något, därav har t.ex halloween anammats så av den svenska folksjälen (blev f.ö trick-or-treatad idåg afton, eller som de små flickorna sade "bus eller godis", en av dessa hade för övrigt en sågan där mässingskaffepanna att samla in godsakerna i, en trevlig hybrid och transitional symbol mellan våra påskgummor och de amerikanska häxorna, gav dem vindruvor, behöll själv chokladen), något som den käre frater tänker råda bot på genom att gifta sig strax, och vissa mer arty personer försöker fixa genom Nanowrimo, alltså National Novel Writing Month, då man under november månad försöker skriva en roman genom ett visst antal ord per dag, 50 000 för att vara exakt.

Whatever, säger jag och ansluter sig istället till InaDWriMo, International Dissertation Writing Month, betydligt coolare, vilket är, såsom de mer skarpsynta av er redan greppat, detsamma fast för doktorander/forskare och med betydligt färre ord (well, man bestämmer själv antalet).
Då jag verkligen behöver börja få utkast och skrivet för avhandlingen, samt har en längre ansökan som ska in sätter jag upp målet 10000 ord (och hoppas det där nämnda brölloppet inte stör alltför mkt, it's gonna be a doozy). Det kommer vara mkt skit som skrivs, emn kasnke kommer det sedan gå att rensa ngt vackert ur den sörjan.

Någon annan som hänger på?

Detta och det faktum att jag åter till Frankrike strax gör att jag imorgon ska presentera en förtjusande gästbloggare, som ska underhålla er ett litet tag.

1 comment:

ChW said...

10000 ord på avhandlingen under november? Jag är på! Får man dricka en hel flaska glögg på första advent om man lyckas?