Sunday, August 24, 2008

Verba enim per oculos non per aures introducunt.



(Bild visad av professor Z, som lär vara en av de första avbildningar av en tryckpress (Lyon, 1499), och notera hur det nya mediet associeras med döden!)

Det eminenta projektet Ars Edendi har återigen dragit igång sin föreläsningserie för hösten och först ut var nu i torsdags, såsom tidigare nämnts, professor Jan M. Ziolkowski professor i medeltidslatin vid det av svenskar så omhuldade Harvarduniversitetet, med en föreläsning betitlad "From Script to Print, From Print to Bytes, and From Latin to the Vernacular".

Och vad omfattar då en sådan föreläsning? Ryms ett sådant tidsspann på drygt en timme? Både ja och nej, får väl svaret bli. Jag antecknade som en besatt och har två sidor med mitt sedvanliga hieroglyfiska kludd, samt ärn mer i marginalerna på den handout som distribuerades, men vet ändå knappt hur jag ska återge det hela. (Till att börja med hade jag feber och svettades och frös omvartannat på det där mysiga viset, vilket gav det hela en dörmsk aura, och hade verkligen anlänt med andan i halsen.) Nåväl, då det definitvit var en snabb genomgång av tradering av text och editionstekniker, samt attityder till det hela, var det snarare en avstamp till ett bredare problematiserande om text och dess framtid, inte bara i mitt smala område utan allmänt i detta föränderliga samhälle.

Han nämnde naturligtvis Marshall McLuhan, diskuterade fenomentet Kindle och vad den s.k e-boken kommer betyda för printmediet (kindle= antydan om bokbål? E-bok innebär instant gratification etc.), men var över lag inte särskilt konkret utan var snarare ett teoretiserande och ifrågasättande av editing (bl.a tog professor Z upp ett behov av att utbilda om vad editing innebär), editionsteknik, print och de olika media som nyttjas för sådant idag.

Däribland tog han upp just bloggande och internet, i editionssyfte förstås (att editioner skulle kunna vara uteslutande digitala och en ständig interaktiv diskussion skulle kunna ske, och hypertext är som alltid framtiden!), och även i undervisningssyfte (gjorde den universella iaktagelsen att kids today pysslar med mobiler och internet under lektionstid och är vana vid teknik av detta slag) samt ett ätt att få debatten och diskursen bland akademiker att ha snabbare respons, och tog upp en del exempel därpå. (En viss komik uppom då vissa i publiken verkligen ryckte till vid omnämnande av bloggar, något som jag tillskriver en mindre kulturskillnad mellan vårt lilla land där en blogg är en 14-åring i dagens outfit och det akademiska USA där en blogg kan vara något definitivt läsvärt och den akademiska debatten emellanåt sker på sådant vis.)

I just detta med elektroniska texter (och den evinnerliga hypertexten)tog han upp saker som stability of text versus mutability of the web, vilket fick en extra twist under den följande diskussionen då anonymitet i medletidstexter åter togs upp och aven snyggt konstaterades mot de kollektiva projekt (typ wikipedia) som finns på internet, och då det där med accountbility och sources, och slutade med en liten knorr om att Isidorus av Sevilla, Isidorus Hispalensis (som jag har personliga skäl att gilla då han bjuder på fina dativer för min forskning) rätterligen borde vara internets skyddshelgon, "a one man wikipedia, not to careful with his sources".

Nåväl, inte direkt en större mängd konkreta förslag, utan snarare en vision och en diskussion om vad framtiden bär i sitt sköte för skrift och filologi och ett milt, försiktigt call to arms för förändring och nytänk, med en vinkning åt bloggen som medium, vilket blir relevant senare denna torsdagsväll.

Minglet efteråt var yppeligt organiserat tack vare EC, med såväl snittar som bubbelvin, jag var mycket lycklig i mina svettfloder då jag som alltid i ars edendi-sammanhang pratade med fantastiskt fina människor, samt att jag till slut tog mod till mig att tränga mig fram till professor Ziolkowski och med darrande stämma ställa min ödesdigra fråga. Det är nämnligen så att denne nyligen utkommit med antologin The Virgilian Tradition: The First Fifteen Hundred Years, (som jag inte kunnat få tag i för min artikel om sortes vergilianae) vari det viktigaste om t.ex medeltida Vergilius-tradition finnes, och som säkerligen skulle kunnat ge mig ett bättre svar på om sortes v. fanns under medeltiden. Den vänlige professorn svarade att inte han heller funnit några belägg för deras existens under medeltiden, och erbjöd sig t.o.m att skicka mig de relevanta sidorna (då inköpsrutinerna vid mitt kära universitet maler som Guds kvarnar, dock med varierande resultat), och lyckligt lättad övergick jag då till att diskutera the pros and cons of Texas.

Nästa anhalt var Malte Perssons utgivningsfest för Edelkrantz , som var ytterst trevlig. Här kan man återigen ta sig en funderare runt bloggar, jag hade nämligen aldrig träffat festföremålet tidigare, har dock länge följt hans blogg och emellanåt korresponderat, jag var tvungen att be mannen i dörren att peka ut honom, och det var skoj att änligen ses i verkligheten (vad det nu innebär). Och för att stanna i bloggosvären, hade jag ett förvånande och underhållande återseende med Per Gudmundson, utterly ravishing i röd slipover. För att avsluta namedroppingen, så Malte var snäll nog att peka ut Lucas Svensson och jag kunde sålunda tränga mig på och uttrycka min långvariga beundran på mitt sedvanliga coola vis.

Jag försvann relativt tidigt, då tågtiderna styr en Uppsalabos stockholmska umgänge. Mitt emot mig på tåget hem satt två flickor, som under nervöst fnissande och samtal om sina minihundar packade upp de goodie-bags som de precis fått på Café-festen, till vilken de varit i egenskap av modebloggare, och i deras enerverande diskussioner om strategier och synergier vis-à-vis sina bloggar, slog framtiden emot mig som en våg, och jag rafsade ner "bloggarna må inte vara framtiden, men framtiden kommer vara bloggad" i min kalender, vilket jag, då febern försvunnit, inte har någon aning om vad det betyder.

6 comments:

– – – said...

Undrar när de av oss som har bloggar med annat innehåll än mode får festinbjudningar och goodie-bags?
Undrar hur det skulle kunna se ut med blandningen av humanistiska och teologiska bloggar(are)? Skulle om inte annat kunna bli en intressant kväll...

MEE said...

Men var det inte det jag var på i torsdags?

– – – said...

Räknas föreläsningar verkligen? Kanske om det serveras snittar och vin, men annars är jag tveksam... ;)

gudmundson said...

Historiskt replikskifte, som jag minns det, och en antydan om att jag måste variera mina repliker om jag ska fortsätta vara en latin lover:

Errata: Det här är latinbloggen, alias Moa.

gudmundson: Ahh!! Vivamus mea Lesbia, atque amemus...

latinbloggen: Hmm. Har inte vi träffats förut?

gudmundson: Har vi legat med varandra?

latinbloggen: Har inte du varit i Uppsala? Utanför S-Nerikes?

gudmundson: Är det du som har min halsduk?

Svensson said...

Elegant stil, urbant tonläge, snygga klacksparkar i detta inlägg.

Med flera såna inlägg över får bloggen värde. Det är "en skatt som församlas i det tysta".

MEE said...

PK- Jag tänkte snarare på Maltes fest. Vidare tror jag ju strakt på att man måste själv dra igång saker och ting, farför får du inte Svenska kyrkan att ordna en bloggträff med bloggande (detta förhatliga ord) teologer och andra intresserade?

Sven- Tack!

Gudm- Stämmer bra, dock måste i scenanvisningarna läggas till en viss panik i blicken vid "legat"-frågan, kanske hos båda, då man febrilt går igenom sin ungdomssynder i tanken.
Och som sagt, jag hade nog inte kännt igen dig utan den identiska repliken.