Monday, June 02, 2008

Docendo discimus

På min skola avslutas vårterminen nästa vecka men de som tar studenten går ut redan på torsdag. Därför har jag för sista gången bytt ”Veckans latincitat” på anslagstavlan i korridoren. Denna vecka fick det bli ”Gaudeamus igitur, iuvenes dum sumus” och på torsdag får jag se om latineleverna som tar studenten väljer att sjunga denna gamla tyska studentvisa eller den vanliga ”Sjungom studentens…”.


Allt har gått väldigt fort. Det var inte länge sedan jag steg in i klassrummet för första gången för att ta över stafettpinnen från elevernas ordinarie lärare. Många elever läser inte mer latin än A-kursen och därför har jag sett elevsamtal och utvärderingar som guld värda för att veta hur de själva har uppfattat kursen och för att få en överblick av vad eleverna faktiskt har lärt sig. De flesta tycker att det har varit kämpigt ibland men inte en enda har sagt att det har varit meningslöst (tack och lov!).


På utvärderingarna hade jag en rubrik som löd ”Detta har jag lärt mig”. Jag bjuder på några exempel på elevernas svar: 1. ”Grunderna i latin. Allmän historia från romarriket. Jag har lärt mig hur man kan få användning av latin i andra språk.” 2. ”Ord, grammatik och att förstå texter bättre.” 3."Grammatik, myter, ordkunskap, historia, förstår skriven text bra och kan även skriva små stycken relativt korrekt." 4."Hur språket är uppbyggt." 5. "Att läsa, skriva och uttala latin. Mer om historia och mytologi. Lite grekiska bokstäver och kultur."


Eleverna har förstått bredden som Latin A erbjuder, då den förutom själva språket latin även innefattar en del antik- och kulturhistoria och dessutom allmän språkkunskap. Att få studera så ämnesövergripande och allsidigt tror jag är en väldigt bra erfarenhet för vilken person som helst. Det sätter igång tänkandet på ett helt annat sätt än att grundligt studera en sak (vilket förstås också har sina fördelar). Det får också många att förstå samband mellan olika språk. Dessutom har jag sett att många av mina elever har utvecklats även i den svenska språkhistorian (jag har många av mina latinelever i svenska också) och vi kan ofta dra paralleller till latinet under svensklektionerna. Och håller ni inte med om att svaren ovan sjuder av stolthet och självförtroende?


Hursomhaver, det första en latinelev, såväl de ej godkända som de mest förträffligt lovande latinister, brukar svara när jag frågar hur de tycker kursen har varit är: rolig. Och vad uppmanar inte studentsången till om just det? Ekvationen säger mig att man bör läsa latin redan som ung!

/Gabrielle (som begår dödssynden att sitta framför datorn trots att det är 25 grader i Lund i dag..)

3 comments:

Anonymous said...

Intressant, jag läser också latin och tycker det är otroligt lärorikt och fascinirande

den blyga said...

Spännande sammanträffande:
Just idag när jag oxå lagt ut om Pindaros-understreckaren har Du kommenterat!

Anonymous said...

bästa elevkommentaren på min topplista: "- När man läser latin känner man sig mäktig."