Tuesday, March 18, 2008

animis natum inventumque poema iuvandis

Jag ska vid tillfälle sammanfatta latinfestivalen, men bekymrar mig just nu mer för avhandling, rörig våning (en nedriven gardinstång och en fallen krokrad, aldrig mer latinister på efterfest!), samt det faktum att min röst har varit wobblig sedan festivalen. Istället föreslår jag att ni kikar på

- Den grekiske kamraten, som scoopat mig rejält i fråga om Ivar Harrie:

"Men eftersom Harrie samtidigt såg det humanistiska kulturarvet som frisinnets främsta förutsättning, var han – till skillnad från Tingsten – beredd att kämpa för de klassiska språkens, kristendomskunskapens och den äldre historiens plats på skolschemat"

- Parakletos, Mohamed Omars senaste finns nu äntligen ute! 120 pix på adlibris. Café Exposé skriver:

"Fragmenten har en sällsamt episk lyskraft. Här kan man finna en förtätad stämning, vilken påminner om den fascination och förundran man som barn kunde uppleva inför den grekiska mytologin i Hjältar och monster på himlavalvet. Skillnaden är att denna gång är “sagan” på riktigt…"

- På Isonomia kan man läsa en utmärkt recension och sammanfattning av The Fall of Rome and the End of Civilization.

- SvD, som recenserat Julius Caesar. Mannen, soldaten, tyrannen, och gjort det till en studie av biografins författare och caesarlitteraturen som sådan:

"Bland vår historieskrivnings lysande personligheter är nog Ju­lius Caesar den som strålar starkast. Det har skrivits åtskilliga hyllmeter om honom och han har givit upphov till dramer som fortfarande spelas. Redan under antiken var han omsusad och dess historiker ägnade honom uppmärksamhet i biografiska port­rätt. På senare år har väl intresset avtagit, mycket på grund av att undervisningen i antikens historia i våra skolor och vid våra högskolor och universitet är skral. [Undervisningen, min käre Arvidsson, är på intet sätt skral, dock är finansieringen usel, prioriteringen sorglig och intresset bristande då det sällan lyfts fram hur viktigt det faktiskt är.]"

- Sic permanet deformitas mundi. Inte klasssiskt, väl?

- Ingen (möjligtvis undantaget min bror) säger "I love the smell of napalm in the morning" så ofta som jag, och senast jag kollade var jag XX i min kromosomuppsättning.

4 comments:

– – – said...

Ack vad jag sörjer att ekonomin inte tillät närvaro vid Latinfestivalen, föredragen verkade hur bra som helst!

Dock kommer jag till Uppsala i maj, balhelgen (som vanligt).

Unknown said...

Festivalen var mycket underhållande, festen låter än mer så.
Men presentutdelningen måste varit riggad ty upphovsmannen till prisutslumpningsprogrammet vann, liksom värdinnans familj.
På tal om det så tackar jag så mycket för det fina priset.

Anonymous said...

Apropå Strages utspel vill jag bara passa på att säga hur sjukt besviken jag är på honom. Varför skriver man något sådant?
Dessutom ljuger han. En gång hade jag nämligen tillfälle att spendera en stund med honom "vid utegrillen på sommaren", på min egen uteplats; han var gäst hos en granne. Jag kan svära på att ingen av oss (och ingen annan man heller, för den delen) sa något som ens liknade napalm. Och det brukar förresten vara min fru som ber mig rulla ner rutan på bensinmacken.

chall said...

tja, vad säger man? Att han skulle kunnat konstatera att "tjej"filmers citat inte är så viktiga som "killfilmers" citat?

Eller att det bara är mer coolt att säga "napalm" och inte reflektera över hur hemsk(t bra) filmer är över krigsmeningslöshet medan DD är en film om hur instängt och vidrigt ett kvinnoliv kunde/kan vara....??

(råkade ha mina glasögon på mig)

Jag gillar inte Strage längre - efter för många krönikor som känns som om han varit instängd på en redaktion och glömt livet, verkligheten och humorn.

Och jo, jag har mig veterligen XX och säger napalm typ 20 ggr oftare än corner... fast oftast är det nog "All things in time, get lost like tears in rain" (och jag tror att F.S. skulle klassa det som en killfilm också. go figure.)