Wednesday, January 30, 2008

puritas

Surfar runt på en del engelska boksidor med antikvariskt innehåll i ett försök att hitta en och annan bok som är ur tryck men som känns absolut nödvändig att äga (eller om den finns i tryck är löjligt dyr, t.ex Baldi) och börjar tänka på en bok som jag hade någongång, som jag tror jag gav bort, det var ett nytryck av en engelsk guidebok från andra hälften av 1800-talet eller runt sekelskiftet till prostituerade i Paris, med beskrivning av dessa nattfjärilar och små omdömen om varje flicka samt information om hon har en påstridig mor eller kanske är dotter till någon annan professionell dam.

Denna dök upp i mina tankar då det fanns närapå obehagliga likheter mellan beskrivningarna i den ovan nämnda boken och de som lagts ut för att beskriva de saluförda böckerna, vem kan läsa en beskrivning som VERY TIGHT AND CLEAN (jorå, caps on av bokhandlaren) utan att associera till vikoriansk erotika?

Fick f.ö. tag i Baldi för runt 20 pund.

3 comments:

Anonymous said...

Jag kan nog läsa väldigt mycket utan att associera till viktoriansk erotika. Allt som inte skriver det rakt ut för mig, nästan. Allt som inte skriver det rakt ut för mig och intima beskrivningar av tygförsedda bordsben och dylikt, i alla fall.

//JJ

Anonymous said...

Jag har nyligen haft samma upplevelse när jag lärt känna 'iTunes store' lite bättre. Skivor märkta med det gamla vanliga 'EXPLICIT' (i röd stil) känner man ju igen sen tidigare, men det nya 'CLEAN' (i grå stil) kom som en överraskning för mig. Jag vet inte vad som är värst: den uppfordrande suggestiva färgsymboliken eller de starka krafter vissa lobbygrupper verkar utöva bakom kulisserna.
Än verkar det hela inte så väl genomfört, dock. Samma skiva (Beastie Boys Ch-Check It Out (Just Blaze Remix) - Single från 2004) finns både märkt med 'EXPLICIT' och 'CLEAN'. Jag har svårt att se att BB skulle ha gjort sig besväret att släppa två olika skivor för Tipper Gores skull.

MEE said...

V-Tack för att jag inte är ensam!