Thursday, December 13, 2007

crocus



Då jag druckit glögg och känner mig allmänt varm och glad blir det bildblogg igag. Det är tydligen en urgammal tradition att doktoranderna bakar och fixar glögg åt övriga klassiker, så vi tappra bakade lussebullar långt in på natten. Ni ser resultatet överst. (AKS:arna lämnade sin glögg utan att ätit deras köpelussebullar och kom och stoppade i sig våra då ryktet om deras förträfflighet spritt sig)

Den andra uråldriga traditionen är att pryda Homeros en smula. Tomteluvan var i år spårlöst försvunnen, så han fick bli tärna. Så rätt i tiden med lite genderqueer.

För Luciasången på latin besöker ni istället Lovisa.

3 comments:

Casper said...

Låter mysigt. Undrar om du kan svara på hur man latiniserar namn? Om det helt enkelt är så att man använder sig av 1: a respektive 2: a deklinationen, så att det blir någonting i stil med casperus, casperum, casperi, caspero, caspero osv.

Anonymous said...

Haha, Homerosprydningen var helt i min stil! Och vilka underbara lussebullar..

Förresten, jag har fått ett jobb i dag, ett ettårigt vikariat på en heltidstjänst i svenska och latin i Eslöv! Jag är jätteglad och det bara spritter i fingrarna för att sätta igång.. Jag börjar i januari!

Önskar dig en skön jul och hoppas att du kan slappna av från allt doktorerande :)

MEE said...

Casper- Jag svarar dig efter eller under jul.

Gabi- feliciter!