Wednesday, November 28, 2007

anxietas hispaniensis

Stuck in a rut vad det gäller avhandling, har massor verkligen roligt att läsa (sådant som jag tycker är roligt iaf), såsom artikel om dativ hos Petronius, och bok om overlap av dativ och genitiv i fornfranskan, men idds icke. Skyller på letargi samt en oroväckande upptäckt att en massa spaniorer pysslat med "mina" ämnen och skrivit åtskilligt därom. Oroande av två skäl, dels att man kommer framstå som en epigon och plagiatör, dels för att de envisas med att publicera sig på spanska och nu måste jag stava mig igenom det iberiska tungomålet. (Autentisk dialog: Moi- Spanska, varför har de publicerat det på spanska? Varför kan de inte släppa det på ett världspråk! Vem läser på spanska? L'autre- Tja, stor del av Sydamerika...)

Filologer förväntas av någon orsak kunna stava sig igenom böcker och artiklar på de flesta språk (låt mig modifiera det, de flesta indoeuropeiska språk hemmahörnade i Europa, det är alltjämt tillåtet att skippa artiklar på t.ex slaviska språk), och till viss grad instämmer jag, och tycker inte man ska välja bort en skrift för att den är på "fel" språk, men jag ser inte fram emot att traggla mig igenom allt detta spanska.

Annars så är det fortfarande massor av kommitté-arbete att läsa in sig på och bråka om, och jag kan inte heller riktigt släppa det där med egenfinasiering, och då jag tyvärr inte har tid att utveckla det jag själv rafsade ner i ett upprört tillstånd, hänvisar jag till den på många sätt utmärkta sidan doktorandhandboken.nu och dess länksida där man kan komma åt hökskoleverkets rapporter i doktorandfrågor. De har naturligtvis tänkt på allt som jag nojjar över, såsom spaniorerna visar är jag inte särskilt originell, dock föreslår sällan ngra bra riktlinjer utan verkar mest konstatera att problem finns.

För att inte fastna i en negativ gröt av avhandlingsoro, mörker och insomnia vill jag istället redan nu avslöja att det på fredag kommer en ytterst spännande gästbloggare, som kommer anknyta till just den dagen på ett ypperligt vis. Något att se fram emot!

3 comments:

ChW said...

När ska vi registrera domännamnet alternativadoktorandhandboken.nu?

Anonymous said...

En måhända liten tröst är att spanska forskares arbeten sällan lever upp till den kvalitetsstandard resten av världen (utom möjligen Frankrike) anser vara ett minimum. Således är det ganska troligt att en och annan spanjor kan ha uttalat sig om "ditt" ämne redan förut, men att det sannolikt går att bearbeta avsevärt mer noggrant.
Om inte, så har du den stora bonusen att kunna vara i direkt dialog med andra forskare om ditt ämne - och det är ingen liten sak!

MEE said...

Chw- När vi får tid!

Anon- Jag hoppas faktiskt på ngt sådant! Cruxet är, som sagt, att plöja all denna spanska.