Wednesday, August 01, 2007

Valete

Jag tänkte bara tacka för mig och säga att det var hemskt roligt att gästblogga på Latinbloggen. Jag hoppas att ni som läst det med tyckte det var trevligt trots att jag inte hunnit skriva så mycket. Just nu har det mesta i min egen blogg handlat om hur utmattad jag blir av att jobba i en underbemannad (-bekvinnad?) hemtjänstgrupp i östra Blekinge. Mina tankar har varit full upptagna av tanter, gubbar, att hjälpa folk att lägga sig & stiga upp, bre mackor, köra runt med mat, duscha folk etc. Men häromdagen när jag som vanligt körde runt i den lilla bilen märkt "Karlskrona kommun" så kom jag plötsligt på att "advokat, det måste ju vara latin" Ad + vokat = Tillkallad? Hmm..." Väl hemma så kollade jag i min underbara etymologiska ordbok. Advocatus. Tillkallad. Aha! Jag blev så glad, tänk att det går att koppla bort tankarna från jobbet och klura på ord även under arbetstid! Visst, det var ett lätt ord att komma på, men det är faktiskt väldigt roligt att fortfarande vara på det där stadiet när nya ordupptäckter blir till aha-upplevelser. Jag antar att jag iallafall får trösta mig med det nu när A-kursen i latin är nerlagd i Lund och det inte går att fördjupa sig i knepigare språkliga latinmysterier där just nu.

Kom gärna och hälsa på i min blogg. Efter den 12 augusti så lovar jag att den inte ska handla så mycket om hemtjänsten. Då kanske jag till och med hinner läsa sidan 2 i Winnie ille Pu... Valete, omnes!

No comments: