Friday, June 15, 2007

loquaces

Blev tentad och klar igår vid halvfemtiden, och då kändes det inte som någon idé att sätta sig vid datorn, utan det lockade mer att dricka vin och slumra. Det gick utmärkt faktiskt, för omväxlings skull. Trevliga diskussioner om senantikens förvirrade kejsarsuccession, eventuell africitas, samt detta begrepps vara eller inte vara, jag svettades visserligen floder av nervositet i det kvava rummet, men efter ca två och en halv timmes muntande stapplade jag ut därifrån med beröm och bara one total sctrewup under bältet. Det var så klart hos Ammianus som det körde ihop sig i, jag tabbade mig på Hormisdas replik, sagd med astu gentili. (jag vet, säger er inget, men jag var tvungen att spotta ur mig det)

Jag finns nu åter bland de levande, och kan sålunda notera att årets sommarpratare avslöjats, och då man som bloggare (hu, jag har svårt att se mig själv som det), faktiskt enligt lag är förpliktigad att säga något om detta ska jag väl inte försumma denna plikt.

Precis som förra året, tycker jag det är magert och torftigt. Dock finns det inte så mycket gyldkorn som en stor lysande diamant att vaska fram i detta, då den illustre Linnér ska sommarprata (11/7). (Jag måste säga att jag vida föredrar SvDs lista framför DNs, då Svenskan vänligt nog tillhandahåller titlar till de talande, undrar dock om det är de själva som fått formulera. Stures är "diplomat, professor, författare". Oooo!)

Jag tycker även att Erland Josephson skulle kanske kunna vara värd ett öra (22/7) och så även kanske Lars Fredriksson (6/8), som jag visserligen aldrig hört talas om tidigare, men beskrivningen "sinolog, bibliotekarie" på något vis grep mitt sinne, och den påföljande googlingen visar att han är med i EASL, en sådan organisation som man bara tror ska finnas i en akademisk deckare eller in en roman av Alison Lurie-typen.

Jag noterar även att om man skummar listan ser man att de som har titeln professor eller på ngt vis verkar vara från akademin, är karlar, kvinnor med sådana meriter synes mig ha andra ting som ställer dem i rampljuset, såsom en sjävbiografisk roman eller annat.
Feministen i mig vaknar och undrar varför sommarkommissionen, eller vad man nu ska kalla dem som väljer folk till denna så eftertraktade ära, generellt sett väljer "tyngre" män och "lättare" kvinnor. (Eller för den delen damer som är rikskända för att vara hustru till ngn. Om rätt ska vara rätt borde Bo Sahlin erbjudits att prata) Skulle gärna se några kvinnliga professorer få hålla låda, helst naturligtvis en klassicist, eller varför inte t.ex Stina Hansson, om jag ska vara lite GU-lojal.
Nä, kvinnor ska inte vara intellektuella, de ska vara, även om det är radio, pleasing to the eye.

3 comments:

dudu said...

Grattis till den lyckade tentan! Vi kan kanske fira lite smått nästa vecka.

chall said...

Kul med tentan!

Apropå det där med kvinnor och forskare/intellektuella. Jag reagerade likadant när jag läste listan, vilket jag tog som en indikation på att jag inte är petig som kvoterare men om man enbart hör(ser) män som representanter för den typen av yrken - blir det inte lätt att glömma kvinnor då?

Andra tanken är det där med Filippa Reinfeldt. Hon är ju visserligen landstingsråd i det största landstinget i Sverige... men jag antar att det är många som fortfarande [felaktigt] vill få henne till First Lady eller så?!

Jag ser fram emot Rost (fd Pfizer chef) samt Magdi Abdelhadi (BBC reporter som har skandinavien som specialitet om jag minns rätt). Annars är jag inte så ledsen över att jag inte är hemma i sommar så att jag kan lyssna samtidigt som jag står vid labbänken ;) Jag är väl för petig men det var många "kändisar" som jag inte vet om jag tycker känns så intressanta.... Vi får väl se om jag blir förvånad?!

Glad sommar så länge!!

MEE said...

dudu- absolut!

Chall- tackar!
Oh ja, det råder väl alltjämt ngn slags Filippa-hysteri. Hon är lanstingråd, och vad jag förstår duktig och kompetent i detta, men det är knappast i egenskap av sådant som hon ombetts sommarprata. (Jag känner betydligt intressantare landstingsråd än hon)
Kommer själv blott lyssna på något enstaka, t.ex Linner, men de du tipsar om låter spännande.
Glad sommar på dig med!