Thursday, May 31, 2007

mulier multitatur, si vinum bibit

Blir inget skrivet idag heller, iuvenes, då arbetsbördan är stor och spriten, då det är den tiden på året, mycken. (Avslutningsmiddagar, postseminarier, nattsuddande på Klassiska Föreningen...)

Och värre blir det, jag ska snart lämna skrivbordet för att dricka champagne med de övriga latinistern, då universitetets pedagogiska pris tilldelats en viss professor vid denna institution. (Vivat!)

Läs istället DNs recension av deckaren "Catilinas gåta" och undra över den konstiga satslösningen:

"Steven Saylor är en mästare i att återberätta det antika Rom med både lukt och smak, men här blir han för upptagen av romarrikets historia för att riktigt lyckas med detektivintrigen. Däremot berättar han briljant om Cicero och Catilina, i en överraskande modern historia. När senaten söker efter vapengömmor i de sammansvurnas hus får jag en sådan déjà vu-känsla att jag måste se efter när boken är tryckt: 1993, långt före en känd jakt på massförstörelsevapen hemma hos en högst ocharmig diktator. Det är bara en slump. Eller också är det en beprövad taktik sedan Ciceros dagar."

Man kan sedan stanna på DN sidan och gå vidare till essän om Européer (minns vad Wifstand sade!):

"Tanken om kosmopolitismen som Europas och världens frälsning är inte ny. I själva verket är det ju en idé som sedan mer än två tusen år kommit människor till hjälp i mörka stunder. Den uppstod hos kyniker och stoiker på 300-talet f Kr, i samband med att de grekiska stadsstaterna dukade under för det makedoniska imperiet. I kosmopolitismen finns resignation inför det oundvikliga, men också hopp om en bättre framtid. "

Nu går jag och klunkar bubbel.

6 comments:

Anonymous said...

jag googlade pa "genom svarigheterna mot stjärnorna" (jag visste att det var nagot med ad astra men hade glömt bort inledningen)

kunde aldrig tänka mig att jag skulle förryckas av en anonym bloggskrivare när jag tryckte pa "search" :)

Btw, har du boktips för en introduktion till darling Cicero?

/fhn@curia.europa.eu

MEE said...

Jag tror den bästa introduktionen till Cicero är att läsa ngt som legenden skrivit själv, gärna ngra brev, de är ganska lättsmälta och vansinnigt underhållande. Jag vet inte om de finns i ngn behändig nu aktuell upplaga, den jag har hemma är Sjögrens översättning i 4 band, knappast ngt att ha i handväskan. Tror Penguin har ngn Selected Letters utgåva, kanske vore passande? Talen kan även de vara ruskigt underhållande, man kan läsa Catilina-talen (vet inte om de finns på svenska) och samtidigt läsa Sallustius Catilinas sammansvärjning (finns på svenska!), for the background. Annars är Philippicis rafflande (man får hoppa runt i texten om det blir tradigt), har för mig att S Bailey gjort ngn översättning. Ett utdrag av Philippicis finns i Penguin Great Ideas-serien, med titeln An attack on the enemy of freedom, en särdeles vacker liten bok. Annars finns allt i Loeb.
I det skönlitterära hittar man ofta Cicero, en trevlig liten bok är Min vän Marcus Tullius av Erik Lycke. Själv gillar jag Thorton Wilders The Ides of March. Många verkar gilla Saylor-deckarna, har själv inte läst dem.
Har själv aldrig läst ngn regelrätt biografi över Cicero, det finns säkert många, någon kanske kan rekommendera en lämplig sådan?

Anonymous said...

Tack för att Du tog Dig tid att svara sa utförligt.


Intresset är framförallt knutet till svagheten för konsten att tala och skriva elakt men vackert.

Charlotte said...
This comment has been removed by the author.
Charlotte said...

De elaka men vackra talen mot Catilina finns i svensk översättning av Bertil Cavallin i "Sex tal inför senaten och folket" från 1975. Där finns också försvarstalen för Sextus Roscius respektive Milo. Samtliga dessa tal bildar för övrigt utgångspunkt för Steven Saylors utmärkta böcker "Catilinas gåta", "Romarblod" respektive den ännu inte översatta "Murder on the Appian Way".

Bertil Cavallin har också översatt Femte talet mot Verres och talet för Marcellus i "Tre politiska tal" från 1973. Talet mot Verres är fullkomligt hjärtskärande och inget för känsliga själar.

Båda de ovan nämnda samlingarna är i litet, behändigt format och finns på de flesta kommunbibliotek. Man kan också köpa dem ganska billigt på antikvariat. Rekommenderas!

Jag skulle också gärna vilja läsa en riktigt bra biografi över Cicero, om någon har ett tips!

Anonymous said...

Tack Charlotte! /f