Wednesday, April 04, 2007

doctores futuri

Yay Linköping!

"- Vi har kommit längre än de flesta andra universitet när det gäller att ge doktoranderna anställningsvillkor som också ger ett socialt skyddsnät, konstaterar Mille Millnert. Med styrelsens beslut idag finns alla förutsättningar att vi ska bli det första universitetet där alla forskarstuderande har en doktorandanställning."

Jag skulle egentligen vilja sätta mig och lägga ut texten om olika sorter av doktorandanställningar och betydelsen av stipendiater och alla gråzoner som finns och de reformer och system som varit och den skamliga bristen på pengar, men jag har så ont i såväl hals som öron att jag måste gå hem.

3 comments:

ChW said...

Då kan jag ta vid och berätta om det läskiga i att veta att man inte får bli sjuk eller gravid inom de närmaste 1 1/2 åren, de krångliga a-kasse- och försäkringsreglerna man måste sätta sig in i och de irriterande småsakerna man går miste om som icke anställd, som friskvårdspeng och andra små bonusar. Heja Linköping, stämmer jag alltså gärna in i.
(Ett plus för namnet Mille Millnert, som måste vara det roligaste sedan Bert-Åke Varg.)

Anonymous said...

O quam gravis est scriptura: oculos gravat, renes frangit, simul et omnia membra contristat. Tria digita scribunt, totus corpus laborat.
Ur Wattenbach: Das Schriftwesen im Mittelalter S.283 även sökbar.

Anonymous said...

Hej,
Har just upptäckt din blogg! Hittar ingen mailadress till dig, så jag får skriva här i stället.
Har du upptäckt LibraryThing? Helt underbart ställe för bokälskare. Jag har lagt upp mitt bibliotek där,
http://www.librarything.com/profile/hnn
och även fått kontakt med likasinnade, t.ex. en katolsk präst i USA, medlem i SSPX, men med stort intresse för latin och klassisk litteratur:
http://www.librarything.com/profile/Romanus
Och den här pensionerade matematikprofessorn från Lund med stort lingvistik-intresse:
http://www.librarything.com/profile/kirja

Fast det blir dyrt när man ser alla andras böcker som man också vill ha...

Du når mig på hans(at)hansnilsson.se