Thursday, April 19, 2007

Amor vincit omnia

Efter en tid med blommande träd och milt, sommarartat väder visar nu Gbg återigen sitt rätta ansikte, med piskande regn och sönderblåsta paraplyer. Då jag fortfarande inte är helt frisk (det börjar bli löjligt, det här) sitter jag framför datorn och ryser av fukten och gråheten, men tänker att det är bättre än förra veckan.

Förra veckan var på många vis ett rent helvete, jag var febrig och dann (jag lovar, jag ska strax sluta prata om min tråkiga påsk och all feber och halsont därkring), men det fanns tyvärr ingen möjlighet att stanna hemma sjuk då det dels var inrest seminarium, dels Klassiska föreningen med allt som hör därtill, så det var bara att ta itu med det på darrande ben och ständig hetta. Jag gick och lyssnade på det intressanta seminariet, även om jag mest satt och lyssnade på inflektioner av röster och patterns of speech då huvudet var för svullet och dunkande för att ta till sig något. På kvääen ombesörjde jag mat, bar och städ för KF, samt var powerpoint-guru, en roll som jag varken vill eller faktiskt kan inneha. Utmärkt föredrag dock, hurra för dig (K)!

En ljuspunkt var dock att jag fick tillfälle att utöva den så mytomspunna tredje uppgiften, en hunduppfödare kontaktade nämligen institutionen för att få hjälp att döpa en kull med valpar. Uppfödarinnan hade valt Amor som tema för denna kull och ville sålunda ha lite hjälp i att döpa de små ulliga sakerna. Jag klurade ett tag och hade sedan ett givande samtal med damen då vi gjorde upp en lista på namn, och här är några exempel:

De som har med att älska att göra:
Amanda
Amadeus
Amorosa
Amicus
Amica
och så min personliga favorit; Amens amans

De som har snarare med guden Amor att göra:
Cupido
kerub
amorin
erot
putto
Psyche
Venus
Afrodite

Det är ännu inte bestämt vad de 8 pyttiga hundarna ska döpas till, men jag meddelar då jag vet.

No comments: