Friday, February 16, 2007

tempus libellorum

Jag bör väl som alla andra säga något om den stundande bokrean, då Månskensdans redan pratat om lusten efter onödiga lexika, och Malte informerat om sina böcker. Jag har inte bläddrat i en enda katalog, och blott skummat adlibris och bokus, men har i alla fall dessa att rekommendera till inköp (de verkar vara ngt billigare på adlibris):

- Karl den stores liv : munken Einhards latinska text med svensk översättning av Birger Bergh (som väl kanske kommer att ha varit den siste stolsprofessorn i latin i Lund) Både latinsk och svensk text, kan det bli bättre?

- Kejsarhistorier : Historia Augusta. ingen latinsk parallell text, men skojig läsning.

- Enuma elish : det babyloniska skapelseeposet. Latinbloggen gillar Wikander, vars 'I döda språks sällskap' nu finns i billig, lättburen pocket.

- Liv och död i antikens Rom. Otroligt tjusig.

- Ledarskap : (Oeconomicus). Trots beskrivningen ("Textens centrala tema är diskussionen mellan Sokrates och Kritobulos om hur en lantegendom ska skötas och vilka dygder en atensk medborgare bör äga, men idag uppmärksammas skriften minst lika mycket för frågan kring kvinnans roll i samhället och privatlivet. Xenofon ger oss en unik inblick i vardagslivet i Aten och är en av de främsta källorna för vår förståelse av familjelivet under antiken.Ledarskap har aldrig tidigare funnits på svenska - en brist som nu är åtgärdad i och med Sture Linnérs mästerliga översättning och belysande kommentar.") misstänker jag starkt att detta kommer bli en given gå-bort-present eller sluta-jobbet-gåva bland aspirerande företagare med tunnt hår och billiga kostymer som lurats av titeln.

- Sagor och svartkonst under antiken. Denna har jag länge tänkt skriva om då den legat på nattuksbordet ett bra tag, men mina betraktelser får komma senare, och rekommendationen redan nu.

(Länkandet funkar ej av okänd orsak, men ni vet alla hur man googlar)

1 comment:

Anonymous said...

"Jag googlar, alltså är jag."