Thursday, January 04, 2007

feriae

Min fantastiskt trevliga sejour här i den eviga ungdomens stad börjar lida mot sitt slut, och jag, trots stark hemlängtan, drar mig verkligen för att återvända till Gbg. Det ligger högar och kullar med jobb och väntar på mig därnere, och jag har inte hunnit avverka ens en bråkdel av det som jag släpade med mig hit.

En gnutta arbeta har det blivit, jag har släpat mig till Carolina de ynka dagar som det varit öppet, och jag har väl strax slutfört den fullkomligt enorma stil som handledaren gav mig som julnöje. Men ack, verkligen inte nog!
Jag har dessutom inte öppnat Menge en enda gång. Jorå, jag släpade den där gigantiska volymen tvärs över Sverige, och jag har inte ens vänt på pärmen. Det var liksom ambitionen att ta sig i igenom den ordentligt under helgen. Arrrgh.

Jag har dock återupptäckt hur underbart trevligt det är att sitta på Carolina och arbeta. Man springer ständigt in i gamla bekantskaper och avlägsna bekanta, och möjligheterna till upplyftande fikapaus är oändliga.
Jag sitter alltid vid "mitt" bord, jag har suttit där sedan mitt första besök i gymnasiet (mitt i mittersta raden, C-salen, under klockan).
Då jag försvann ut på en lite väl lång långlunch återvände jag och fann nyfikna lappar på mitt bord om var jag tagit vägen, den ena utlovade alkoholhaltiga drycker och den andra pussar.
Tänk om C-salen stängs, hur ska då sådana billets-doux nå mig!

Vad har jag då gjort under mitt jullov? (Förutom ej nog) Det sedvanliga; bytt julklappar (bytte till mig René Jacobs La Clemenza di Tito!), läst julklappsböcker, fikat enorma mängder, sorterat stumpor och vikt tvätt med frater (helst ska man simultant även dricka thé, titta på Next Generation och diskutera Barry Goldwater), blivit djupt beroende av Vergilius-generatorn, druckit sprit, gått på suverän nyårsfest, ätit wienerbröd på slaviska instiutionen, hängt efter min mater, oroat mig för framtiden, nojat över mitt arbete och njutit av tillgång till television.

För oss med sena vanor har ett trevligt nattligt nöje varit repriserna av Rome.
Jag hittade denna t-tröja inspirerad den serien, och då jag regelbundet brukar önska mig saker här på bloggen (det har ju faktiskt funkat en gång), så det är dags för ännu ett önskemål(förlåt, modeblogg-varning):



Man hittar den här. (Finns även som e-kort!) Även denna är trevlig, samt den här (patriotiska skäl), men den jag ändå skulle mörda för, såsom den enorma nörd jag är, är denna.

Jag har så mycket att göra.

1 comment:

ChW said...

Vem skickade pussar? Och:
Jag tycker helt klart du ska ha Mozart-tröjan.