Sunday, July 09, 2006

Vos valeatis, amici!

Nu försvinner jag, utmattad, i 2 veckor och kommer inte vara i närheten av vare sig dator eller mobil under den tiden.
Dock, så att ni inte ska få tråkigt och för att (temporärt) göra bloggen en smula nyskapande, ungdomlig och fräsch, har jag bjudit in tre stycken mycket fantastiska gästbloggare som ska förströ er under min frånvaro.

Tanken är att ge ett något annat perspektiv på det klassiska och det där eviga latinet, man måste komma ihåg att jag framlever mina dagar djupt nedsjunken i latrinet och kräkiskan (ungefär som barnen i dasstunnorna i Schindlers list), och nu kommer det ges röst åt folk som inte är fullt så insyltade i romarnas egen språk.

Våra gästbloggare är (drumroll please):

Fasces, som ni latinbloggshabituéer känner igen från hans flitiga kommenterande, han håller på att ta sig genom gymnasielatinet, har ett tjusande poesiintresse och en sund bildningshunger, vilket gör honom särdeles kompetent att lägga ut texten här.

ChW, även hon en ivrig kommentator,(kommentatrix?) som har latin från gymnasiet och även några universitetspoäng i detsamma. Vidare är även hon en språkdoktorand, samt sitter just nu i latinitetens andra hemvist, Finland, och har sålunda all rätt att ha åsikter om det klassiska.

Sist men inte minst, I. Denna bedårande varelse har nämnts en eller två gånger här och hon var även en aktiv recensent av Rome i fredags, en uppgift som hon kommer att fortsätta med. Hon har gedigna kunskaper i såväl medicin som teologi, kan en del grekiska och högaktar det klassisk, och allt detta gör henne ytterst passande att ge det värdefulla outsider-perspektivet på latiniteten.

Feliciter!

(Själv är jag åter den 23 juli. Må nu de dansa på bordet ordentligt!)

No comments: