Saturday, July 01, 2006

tempestates

Ack, iuvenes, det är både kaos och kris i fråga om bloggandet.
Datanissen på institutionen plockade åt sig min dator för ca två veckor sedan med löfte om en snabb reparation, och det tålde och fördrog jag, jag var först i den eviga ungdomens stad oh därefter i tentadimmor, och häromdagen då jag mailat datakillen och hövligt frågat när den kanske eventuellt skulle komma tillbaka, fick jag ett glatt avslappnat mail från denne ondskans lakej där han låter hälsa att han återkommer från semestern i vecka 29 (sic!) och då kommer ordna det där med min dator.
Jag sitter på bokad dator på stadsbibblan och skriver detta. Kan man bli mer tragisk och patetisk!

Vidare går jag på semester i slutet av nästa vecka och då tänker jag vara på resande fot och inte sitta vid någon skärm, så det lär bli ganska tomt här. Ska jag hitta några somm fyller detta vacuum?

Vi avslutar med två hängmatteboktips inför den förhoppningsvis lata sommaren: det första är French Lessons , en trevlig liten memoar av Alice Kaplan, och är ett måste för alla som läser, läst, vill läsa språk eller tycker om grammatik.
Mitt andra tips är Generation Kill, ett tjusig reportage om First Recon Marine Battalion och deras väg till Bagdad, nu under vårt senaste Irak-krig, skriven av Evan Wright. Manlig, välskriven, polemisk, rörande och fruktansvärt rolig.
Den klassika kopplingen, så den må rekommenderas på latinbloggen, är, förutom att krig är särdeles klassiskt, att en av bokens hjältar Lt. Fick har en major i classics. Det säger allt.

Det är lustigt, jag läste den sanmtidigt som livius, och såg med all önskvärd tydlighet att vissa saker i den militära struktoren stämmer lika väl då som nu; en skrytande, skrävlande officer är alltid dåligt, och man ska ta väl hand om sina fötter.

Jag vill ha tillbaka min älskade dator!

2 comments:

Unknown said...

Oh noooo,
hur skall vi klara oss utan dina levnadsöden och visdomsord?

Det där med att vara vän med sina fötter stämmer alltid, den senaste tiden har jag plågat mina fötter mer än lovligt och nu har de börjat visa att skon sitter på andra foten.

Fasces said...

Tackar för boktipsen och passar samtidigt på att bedja om en uppfyllare av det kommande semestervacuumet, precaties magnae ex adyto cordis!