Friday, July 07, 2006

"Romam" videmus

Vi sitter och ser HBO:s serie "Rome" då den precis haft premiär på svensk tv. Detta är första intrycken ch de kanske är lite röriga men vi har druckit vin till middagen, slukat Tom Collinsar till fördrink och konjaksflaskan vandrar ständigt under tv-tittnadet. I är den unga dam som kommer skriva om nästa avsnitt här på bloggen, då jag då är borta, och P är vår militärhistoriske expert, då han faktiskt kan köra stridsvagn.

Jag, SDIL, skriver under avsnittet, P och I skriver lite kort under reklampauser. Detta referat förmedlar inte riktigt den autentiska upplevelsen av att titta med P och I, för att få den sanna känslan måste ni föreställa sig att I rycker till och grimaserar "Ewwww" vid all blodsutgutelse och P härmar simultant varje romersk salut som förekommer.

Ingen historisk analys eller dylikt just nu, det är för varmt och jag har semester!
(Men man kan rekommendera Divus Iulius och Philippicis för vidare läsning)

SDIL: Goatly little men!
...

SDIL:Cato känns utmärkt framställd, verkligen "vän av ordning", och serien verkar vara designad av Alma-Tadema.
...

SDIL: Mithrasriter!

P: Vad är det?

[Lång förklaring]

P: Wow, de belönar kunskap!
...

Under första reklampausen, P skriver:

P: Väldigt autentisk ur en militärhistorisk synvinkel, de var belagt med hårda straff för den legionär som bröt formationen. Det intressanta är att om man tittar på den romerska stridstekniken kan man se deras "galliska arv". Detta ser man genom att de romerska armén värderade individuell svärdkonst hos varje soldat precis som kelterna, för etruskerna värdesatte inte det.

Shhh, det börjar igen.

SDIL: Örnen! örnen!

P: Atia är hådast!
...

SDIL: Är det där en mentula...
...

I: Bonjour! [När barbaren lutar sig över Octavius]
...


Under andra reklampausen, I skriver:

I:"Romare är aldrig rädda..han saknar bara sin mamma!"..stackars lilla Octavius..Le petit på en vit häst (oh la la, Kreta-varning...)Et voilà, lite kloppeti-kloppeti-klopp, "rör mig inte utan att jag befaller det! och "vatten!"n så är plötsligt gallerna dör, svisch-svosch, pilar, blod..och sedan ligger lille Octavius bunden vid de långhåriga gallernas lägereld...Stackars Andros barn..nu är deras ögon dömda att träs upp på halsband..oh la la...

Schh, börjar igen!

P: Atia är hårdast. Jag håller på henne.

I: Vilket vidrigt samhälle!

SDIL: "Bravo, Magnus, masterly" Hm, jag tror det där varit jag.

P: Atia, visst är hon bra!
...

SDIL: 7 år och 140 dagar! Awww...
...

P: Vem var Dis?

SDIL: Underjorden.

P: Cool förbannelse!
...

I: Han ser ut som en scout.

P: Oooo, det här bra!
...

Blå spanjorer, blå spanjorer!
...

I; Ce quoi ca? [vid åsynen av den döde slaven]
...

SDIL: Ah, ett romerskt bröllop, saffranslöja!
...

P: DOn't fuck with Atia, hon är bäst!

Under tredje reklampausen, I skriver själv:

I:Pompejus will eat sand!
Poor OCtavia...hon och Glabius älskade tydligen varandra..Romersk kärlek..ungefär som my little pony och Jonas gardell...även om gardell knappast skulle avrätta ponysar. inte ens mongoliska stridsponysar..alea iacta est!

Nästa avsnitt!

P: Vad tänker du på om jag säger Bysantium?

SDIL: Jag tänker på öst-Rom.

P: Jag tänker på lila!

...

I: [låtsas vara Caesar] Shit happens!
...

[Lite snusk vid vägkanten]

I: Framför alla?

P: When in Rome...

Alla:Inte under fanan! Hahah!

P: Marcus Antonius är en kåt soldat, helt enkelt!
...

Prästerna ger rabatt efter hundra!
...

P: Vilken dålig översättning!

SDIL: Ja

...

P: Sparvar!

I: Och kanariefåglar!

P: Typ som kycklingvingar!
...

[Vid åsynen av bebisen]

SDIL och I: Shit!

...

Under reklampausen skriver P:

P:Jag gillar hur de porträtterar Mark Antonius, som en dum soldat som bara är intresserad av sex och våld, det roliga är att det är inte långt från sanningen.

Shh, det börjar igen!

[P och I djupt generade över snusket, börjar slåss i soffan.]

SDIL: Hmm, Venus crucifix, crux veneris...

P: Blodrött är min nästa favorit, efter lila.
...

P: Marcus Antonius är dum i huvudet.
...

[Gambling]
SDIL: Han kommer förlora, eller hur?

P: Du är genialisk, SDIL
...

[Sexscen]
SDIL: Vänta, vem är vem?

P: Det är Atia med Marcus Antonius.

I: Atia?
...

P: Hur spelar man tärning?
..

P: He's a legionary; don't fuck with him! THIRTEEN!

I: Han dödar typ alla här.

P:THIRTEEEEEEN!
...

SDIL: Primitiv operation!

P: Det är jätte-autentiskt.
..

SDIL: En vit kanin till Spes!

P: En hamster, går det bra?

I: Sälj dem i presentshoppen på sjukhuset!
...

I: Jag tror jag känner igen honom från Monty Python.
...

P: Du är missnöjd med Cicero, eller hur?

SDIL: Jag hade alltid tänkt honom mer som Marlon Brando...
...

SDIL:En framgångsrik oxdrivare!
...

P:Det är alltid så jobbigt när man hamnar vid ett par och hör dem bråka. Dåååålig stämning!

Reklam! I skriver:

I:När vaknar han upp??
-Idag, imorgon eller aldrig! Och öhÖhÖh, det där är koppar! Det kostar! Han får mjältfeber,..det är bra..och GO VAR!!!

M.Antonius är en brute..
Intressant att i alla "rom"skildringar är det british british English som gäller..oooh noooo...You're a brute! Not bwute bu bRute

Börjar igen!

P: Evita kom från samma by som min farmor... Togor, det är ett hedervärt plagg, nästa gång jag spelar Republic of Rome ska vi ha togor!
...

I: Det var 6 år sedan jag läste om romersk historia.

P: Musiken är jävligt dålig.
...

P (Om Niobe]; Hon ser väldigt romersk ut.

SDIL: Titus Pullo har en do-rag!

P: Badass bandanna!
...

P: Coitus! Hehe Coitus!

SDIL; Octavia gör ju en total Meg Ryan-grej.
...

Caesar utropas till Roms fiende!

I och P [mkt ironiskt]: Ohh, vad man undrar hur det ska sluta!
...

I och P har börjat prata om Goethe och låtsas vara unge Werther.

SDIL: First blood!

I: Det är lite hitleraktigt det här.
...

P:Det är så djävla snyggt här Han korsar utan att säga ett enda ord! De föll inte för shakespearfloskels! Inte ett ord!
...

SDIL: Det är hennes bebis, inte sant?

P:[Rullar på ögonen] Jo!
...

Slut!

I: Vem är min glupska lilla kulting!

I skriver själv:

I:Marcus antoius loves ceasear
och för övrigt..struntar jag i kartago (de bondade med fel killar) men det var romersk politik som jag läste för länge sedan..historia också, men ändå
P har ett antomen cdfodral..
alla bondar vi med fel gag...Scipius mot Caesar..ujujuj...

Här riskerar vi att bli nördiga

Fast var intressant att se gestaltningn av Mithras-kulten, hade fått för mig att personerna som dränktes i tjurblod var nedsänkta i en jordgrop..men det kanske skedde med mer stil för plebejerna..

stackars proletärer..
..jag är nog för blödig för det här

Slut från I, hon ligger nu i soffan och blundar.

Utslagna är vi alla, utslagna av värme, Romarkitch, trötthet och sprit.

1 comment:

Anonymous said...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»