Sunday, June 25, 2006

Livius

Ah, mesdames et messieurs, nu försvinner jag kort in i pluggdimmorna igen, på onsdag ska Livius tentas.

Jag försöker, dels av ren experimentlusta, dels av lättja och utmattning, att läsa Livius utan ordbok i så stor utsträckning som möjligt, så att pauserna då man stannar utt för att leta på ett visst ord, inte uppstår och sålunda se vilket "flow" jag kan uppnå.
Det är svårt, sträcker mig ständigt efter lexikon.

Nåväl, Livius var det. En del av er känner säkert igen honom från hans lilla uppdykande i "Jag, Claudius", och andra kanske i latinet tagit sig idenom första boken av Ab Urbe Condita, vilket är namnet på hans stora och delvis bevarade historieverk.

Ja, det finns hur mycket som helst att skriva och säga, men tyvärr bör själva inpluggandet komma först.

Själv är jag just nu försjunken i bok VI, och har många sidor att läsa innan sömn i natt.

1 comment:

Erika said...

Håller tummar, trycker tummar och korsar fingrar för dig!