Friday, January 27, 2006

Tabulae linguarum dilectarum

Det har även under min lilla hiatus influtit en del intressanta kommentarer, och förutom de uppmuntrande från Erika och uppfodrande från stockholmienne(tack för ölandet i måndags!) , kom denna från någon som kallar sig Herr Werkmäster:

"Herr Werkmäster topplista över språk:
1. Latin
2. Ny-latin
3. Vulgär-latin
4. Franska
5. Anglosaxiska
6. Tyska "

Detta måste naturligvis kommenteras av magistra SDIL:

1. Latin [Naturligtvis ska romarnas stålblanka språk ha förstaplatsen!]
2. Ny-latin [I branchen säger vi neolatin, och jag är faktiskt inte helt säker på om det definieras som ett separat språk, men låt gå, jag kan nog hålla med]
3. Vulgär-latin [Menas det medeltida eller bara i allmänhet sent latin?]
4. Franska [Tja, kanske. Jag vill nog sätta l'ancien provencal eller möjligtvis fornfranskan högre än dess moderna motsvarighet]
5. Anglosaxiska [Nej. Ett läskigt barbarspråk]
6. Tyska [För några år sedan hade jag protesterat, men allteftersom jag mognat och fått en gammal kvinnas insikter och vishet, har jag börjat skönja tyskans skönhet. Det ska hursomhelst rankas högre än anglosaxiska!]

Nunc et tandem, vad ni alla väntat på; SDILs topplista:

1. Latin i alla dess former
2. Provencal
3. Fornfranska
4. Svenska (äran och hjältarnas språk!)
5. Franska
6. Tyska

(Den blev väldigt Poundiansk den där. Passar sålunda på att rekommendera "Latin Masks of Ezra Pound" av Ron Thomas, en strålande om än en gnutta pretentiös (Kan det dock bli annat när man skriver om Pound?) skildring av Pounds romerska influenser.)

Era topplistor?

Hr. Werkmäster har en blogg som ni kan kika på, en särdeles lärd och lustig sådan, dagens hyllning till Mozart är rasande rar:
http://jagtankeralltsafinnsjag.blogspot.com/

1 comment:

(K) said...

Med en något mer geografiskt begränsad spridning, och väl föga förvånande:

1. Latin - ju äldre desto bättre
tätt följt av mina kära små:
2. Oskiska och Umbriska (kan inte skilja på dem, lika förtrollande bägge två)
3. Venetiska (uppslukad hela eftermiddagen)
4. Faliskiska (dessa otroliga kockar!)
5. Pre-Samnitiska
Tja, finns hur många som helst, egentligen.