Monday, January 02, 2006

praedictum

Och det nya året har traskat in!
Det känns, som alltid, en smula överraskande.
Jag var på en ypperlig nyårsmiddag där alla gästerna inbjöds att spås i tenn, det smälts och så får man slänga det i isande vatten och tolka de former som blev. Det otäckast var en ung dam som fick en närmast perfekt avbildning av en lie.
Själv blev det, bokstavligen, pannkaka av mitt, platta små rundlat, kan eventuellt symbolisera pengar. It makes sense, då jag ju från februari faktiskt är en avlönad människa.
jag föredrar ju alltid sortes vergiliana för att få veta framtiden:

Hm, VIII:40

neu belli terrere minis: tumor omnis et irae
concessere deum.

(Hos Björkeson: Var inte rädd för de krig som hotar; stillad är redan, Gudars svällande harm...)

Detta var det mest glädjande jag hört på evigheter! Gott Nytt!

No comments: